Weet je goed hoe je doelen moet inplannen? Of haal je de deadline niet altijd? Waar moet je op letten als je een planning opstelt? Begin je met het opstellen van een lijstje met actiepunten? Of maak je een schema waarin je alle geplande activiteiten inclusief tijdsbesteding noteert?
Wij helpen je doelen te halen door een planning te formuleren die haalbaar is. De volgende tips helpen daarbij:- Stel een doel.
Waarom wil je dit doel inplannen? En waarom wil je deze planning halen?
Bedenk wat het nut en/of je persoonlijk motivatie is.
- Deel de weg naar je doel op in taken.
Schrijf alle taken op die je moet uitvoeren plus de tijd die je inschat per taak.
Nummer de taken naar prioriteit. Je kunt hiervoor desgewenst de Takenlijst in Outlook gebruiken.
Of een takenlijst op papier die je altijd bij je hebt als je aan het werk bent.
- Maak een weekschema.
Noteer in een weekschema op welke tijden je aandacht aan deze taken wil besteden.
Plan daarna de taken in op basis van hun prioriteit. Zie ook prioriteiten stellen.
- Check het weekschema.
Check elke dag of je dit weekschema nog haalt of dient aan te passen.
Taken die gedaan zijn, streep je door.
Taken die niet behaald zijn plan je opnieuw in.
Onthoud: het is niet goed of fout, je doet wat je kunt doen in de tijd die je ervoor hebt.
- Kijk nog eens terug naar je doel. Waarom wilde je dit doel ook alweer inplannen en behalen? Hoe is het gegaan? Wat kan anders, beter of ging het allemaal soepel dankzij je eigen planning?
Interessant artikel? Deel het met anderen. Anderen lezen ook: 1/2 uur tot 1 uur tijd besparen per dag 4 tips voor HNW
Zelf aan de slag in een workshop? Zie Persoonlijk Timemanagement