4 factoren spelen een hoofdrol bij Timemanagement in Teams. Welke zijn dat?
04 juli 2021 

4 factoren spelen een hoofdrol bij Timemanagement in Teams. Welke zijn dat?

Als teamleider, hoofd van een afdeling of een andere functie waarbij u invloed heeft op het functioneren van teams, heeft u elke dag te maken met Timemanagement in uw team.

Sommige leidinggevenden zullen het onderwerp ‘Timemanagement’ regelmatig met teamleden bespreken. Ze weten dan in welke mate teamleden ‘werkdruk’ ervaren. Andere teamleiders hebben dit nog niet besproken of zijn zich niet bewust van de facetten van Timemanagement.

4 Factoren verdienen aandacht bij Timemanagement in Teams

  1. Moeten
    De klantvraag: taken waar een team voor verantwoordelijk is.
  2. Mogen
    Regelmogelijkheden: in hoeverre een team invloed heeft om veranderingen aan te brengen, problemen op te lossen en/of capaciteiten uit te breiden.
  3. Willen
    Doelstellingen: wat teamleden willen bereiken, hoeveel daarvan, wanneer en hoe?
  4. Kunnen
    Competenties: welke vaardigheden, attitude en kennis zijn beschikbaar om taken uit te voeren.

Een team kan uit balans raken als een van de 4 factoren niet klopt. Timemanagement van het hele team lijdt daaronder.

Voorbeelden van teams die uit balans raken:

  • een team in de thuiszorg in vakanties met te weinig mensen draait. Het team kan de verantwoordelijkheden niet waar maken. De werkdruk is veel te hoog, tijd wordt ad hoc ingevuld.
  • een team in een boekenwinkel niet zelf de boeken mogen bestellen. Ze moeten wachten tot hun teamleider terug is maar die is al 2 weken ziek. Zij missen de regelmogelijkheden.
    En zijn tijd kwijt aan wachten.
  • een team is niet gemotiveerd. De doelstellingen worden niet bereikt omdat de teamleden ze verwaarlozen. Tijd wordt niet goed gebruikt.
  • een team krijgt door verhuizing en reorganisatie een andere taakverdeling terwijl de vaardigheden om deze uit te voeren er niet zijn. De juiste competenties missen. Tijd wordt verspild.

Wanneer Timemanagement een rol speelt in een minder goed functionerend team?
Kijk welke factor uit balans is.
Pak deze factor aan en krijg samen het Timemanagement van het team weer op orde.

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen