4 Tips Voor HNW

Het Nieuwe Werken is tegenwoordig heel gewoon.
De balans tussen werk en privé is daarbij belangrijk. Veel medewerkers vinden het lastig om die balans goed te houden. Onrust en stress zijn het gevolg.

Hoe kun je de balans wel handhaven?


 4 tips:

    1. Verantwoordelijkheden en werken aan de juiste taken

Breng je verantwoordelijkheden samen met je manager goed in kaart zodat je aan de juiste taken werkt.


    2. Vraag hulp

Als medewerker kun je natuurlijk zelf het gesprek gaan voeren met je manager wanneer de balans tussen privé en werk teveel vervaagt.


     3. Je bent al productief!

 Uit onderzoek blijkt dat mensen die thuiswerken productiever zijn dan degenen die op kantoor werken. Thuis word je minder gestoord door je collega’s.
Maar wanneer de grenzen tussen werk en privé vervagen kan het gebeuren dat je zowel overdag als ’s avonds werkt.
Dat kan allerlei redenen hebben echter: je gevoel van vrije tijd verdwijnt. Stress vanwege werkdruk ligt op de loer.

Bedenk dat je al productief bent binnen de uren waarvoor je bent aangenomen! Bepaal het aantal werkuren per dag en stop elke dag met werken op een van tevoren bepaald tijdstip.


     4.  Maak afspraken die kloppen bij je persoonlijke talenten

Als je als medewerker goede afspraken maakt over je werkzaamheden kun je je eigen talenten daarbij naar voren laten komen. Zo is het veel fijner om je werk te doen. Je bent meer gemotiveerd wanneer je je talenten in mag zetten. Dit heeft een positief effect op de balans tussen werk en privé. Waarom? Je verkrampt minder wanneer het druk is. Je kunt meer ontspannen kijken naar de balans wanneer je werkt op basis van je talenten!

Praktische vaardigheden ontwikkelen? Lees de tips in de e-module Vaardigheden in Het Nieuwe Werken. (Voor deze module is Acrobat Flash Player 10 geschikt als programma).

Over de schrijver
Reactie plaatsen